Tom 10 (2013)
Przekłady

Naturalistyczne wyjaśnienie wolnej woli I

Opublikowane 21.05.2021 — zaktualizowane 24.02.2023

Wersje

Słowa kluczowe

  • wolna wola,
  • naturalizm ewolucyjny,
  • determinizm,
  • przewidywalność,
  • jaźń,
  • mózg,
  • samostanowienie,
  • indeterminizm kwantowy,
  • chaos deterministyczny,
  • silna emergencja,
  • odpowiedzialność moralna
  • ...więcej
    mniej

Jak cytować

Munévar G., Naturalistyczne wyjaśnienie wolnej woli I, Filozoficzne Aspekty Genezy, 2023, t. 10, s. 111-137, https://doi.org/10.53763/fag.2013.10.82

Abstrakt

Celem tego artykułu jest wykazanie, że naturalizm jest zgodny z ideą wolności woli. Wielu filozofów twierdzi, że jeśli determinizm jest prawdziwy, a przeto nie jesteśmy istotami wolnymi, to tym samym nie jesteśmy odpowiedzialni moralnie. Wówczas ten "problem wolnej woli" najwyraźniej byłby szczególnie kłopotliwy dla naturalizmu. Naturalizm bowiem uznaje, że ludzie są swoiście zorganizowaną materią i dlatego, jak sądzi wielu uczonych, jest zgodny z determinizmem. Kilku naukowców, którzy poruszyli ten temat, włączywszy Francisa Cricka i E.O. Wilsona, próbowało wyjaśnić fenomenologię wolnej woli (nasze wrażenie, że jesteśmy panami samych siebie) w kategoriach biologicznych, argumentując, że ludzki mózg jest tak bardzo złożony, że przewidywalność działań poszczególnych jednostek w praktyce okazuje się niemożliwa. Niemniej rozwiązania takie zawodzą, ponieważ determinizm i przewidywalność nie są tym samym. Przykładowo zjawiska o charakterze chaotycznym są niemożliwe do przewidzenia, ale i tak są deterministyczne. Zatem te interesujące naukowe propozycje mogą wykazać co najwyżej, że wolna wola jest jedynie złudzeniem. Lecz jeśli tak, to złudzeniem jest również odpowiedzialność moralna. Niniejszy artykuł wyjaśnia także, dlaczego odwołanie się do indeterminizmu kwantowego leżącego u podstaw przypuszczalnie deterministycznej nauki również nie rozwiązuje problemu. Problemu tego nie można także unieważnić ani wskazując na mylenie w języku praktycznej nieuchronności praw przyrody z przymusem związanym z prawami społecznymi, jak próbowali to uczynić Hobbes, Hume, Schlick i inni, ani poprzez jakieś dalsze "analizy lingwistyczne". Artykuł ten rozwija sugestię Gary'ego Watsona, że kwestia wolnej woli sprowadza się raczej do pytania, czy jaźń może determinować nasze działania. Jak zobaczymy, okaże się, że jaźń to (w przeważającej mierze) mózg, zaś mózg rzeczywiście determinuje działania poszczególnych jednostek. Pomimo że prawa fizyki i chemii obowiązują w mózgu i że wszelkiego rodzaju czynniki zewnętrzne wywierają wpływ na ten narząd, to każdy mózg jest układem sui generis, charakteryzującym się własnym zbiorem "praw" emergentnych, które sprawiają, że każdy organizm jest niezależną jednostką w relacji do świata. W każdym razie taka niezależność od świata wystarczy do uzasadnienia wniosku, że mózg (jaźń) determinuje własne działania, a przeto, że - w normalnych warunkach - każda osoba jest odpowiedzialna moralnie. Najważniejszą z przesłanek dyskutowanych w artykule jest istnienie "silnej emergencji" procesów mózgowych. Pierwszy poziom emergencji to dobrze znany fakt, że składowe procesów mózgowych (na przykład impulsy elektryczne przesyłane z siatkówki oka do mózgu) nie gwarantują przeżycia jakiegoś konkretnego doświadczenia. Silniejszy poziom emergencji polega zaś na tym, że sieci neuronowe w mózgu oddziałują na pojedyncze składowe tych sieci (na przykład na wagi synaptyczne). Zatem stan neuronalny jest emergentny w tym sensie, że konstytuujące go wagi połączeń synaptycznych nie wystarczą do określenia go. Jest emergentny również w tym sensie, że wagi synaptyczne częściowo zależą także od samego stanu neuronalnego.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Munévar Gonzalo, La Evolucion y la Verdad Desnuda: Un enfoque darwinista de la filosofía, traducción José Joaquín Andrade, Jorge Enrique Senior y Boris Salazar, Ediciones Uninorte, Barranquilla, Columbia 2007.
    Zobacz w Google Scholar
  2. Schlick Moritz, „When is a Man Responsible?”, w: Moritz Schlick, Problems of Ethics, trans. David Rynin, Prentice-Hall, Inc., New York 1939, s. 143-158, przedruk w: Willard F. Enteman (ed.), The Problem of Free Will. Selected Readings, Charles Scribner’s Sons, New York 1967, s. 184-194.
    Zobacz w Google Scholar
  3. Munévar Gonzalo, „Evolution and Justification”, The Monist 1988, vol. 71, no. 3, s. 339-357, przedruk w: Gonzalo Munévar, Evolution and the Naked Truth: A Darwinian Approach to Philosophy, Avebury Series in Philosophy, Ashgate Publishing, Aldershot — Brookfield USA — Singapore — Sydney 1998, s. 113-130.
    Zobacz w Google Scholar
  4. Munévar Gonzalo, Radical Knowledge: A Philosophical Inquiry into the Nature and Limits of Science, Avebury Publishing Company — England, Hackett Publishing Company — USA, b.m.w. 1981.
    Zobacz w Google Scholar
  5. Crick Francis, Zdumiewająca hipoteza, czyli nauka w poszukiwaniu duszy, przeł. Barbara Chacińska-Abrahamowicz i Michał Abrahamowicz, Na Ścieżkach Nauki, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997.
    Zobacz w Google Scholar
  6. Munévar Gonzalo, „Towards a Future Epistemology of Science”, Explorations in Knowledge 1984, vol. 1, nos. 1-2, s. 1-17, przedruk w: Gonzalo Munévar, Evolution and the Naked Truth: A Darwinian Approach to Philosophy, Avebury Series in Philosophy, Ashgate Publishing, Aldershot — Brookfield USA — Singapore — Sydney 1998, s. 75-90.
    Zobacz w Google Scholar
  7. Munévar Gonzalo, „Science as Part of Nature”, w: Kai Hahlweg and Clifford A. Hooker (eds.), Issues in Evolutionary Epistemology, SUNY Series in Philosophy and Biology, Suny Press, Albany, New York 1989, s. 475-487, przedruk w: Gonzalo Munévar, Evolution and the Naked Truth: A Darwinian Approach to Philosophy, Avebury Series in Philosophy, Ashgate Publishing, Aldershot — Brookfield USA — Singapore — Sydney 1998, s. 99-110.
    Zobacz w Google Scholar
  8. Luria Salvador E., Life: The Unfinished Experiment, Charles Scribner’s Sons, New York 1973.
    Zobacz w Google Scholar
  9. Bradie Michael, The Secret Chain: Evolution and Ethics, Suny Series in Philosophy and Biology, SUNY Press, Albany, New York 1994.
    Zobacz w Google Scholar
  10. Churchland Paul M., Mechanizm rozumu, siedlisko duszy. Filozoficzna podróż w głąb mózgu, przeł. Zbigniew Karaś, Fundacja Aletheia, Warszawa 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  11. Wilson Edward O., O naturze ludzkiej, przeł. Barbara Szacka, Biblioteka Myśli Współczesnej, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988.
    Zobacz w Google Scholar
  12. Horwich Paul, Asymmetries in Time: Problems in the Philosophy of Science, A Bradford Book, MIT Press, Cambridge — Massachusetts, London — England 1987.
    Zobacz w Google Scholar
  13. James William, „Dylemat determinizmu”, w: William James, Pragmatyzm z dołączeniem wykładu „Dylemat determinizmu” tegoż autora oraz szkiców „W. James” i „Pragmatyzm” tłumacza, przeł. Władysław M. Kozłowski, Księgarnia E. Wende i S-ka, Warszawa 1911, s. 171-207.
    Zobacz w Google Scholar
  14. Churchland Paul M., „Problem umysłu i ciała”, przeł. Tadeusz Baszniak, w: Bohdan Chwedeńczuk (red.), Filozofia umysłu, Fragmenty Filozofii Analitycznej, t. 2, Fundacja Aletheia, Spacja, Warszawa 1995, s. 47-57.
    Zobacz w Google Scholar
  15. Grush Rick and Churchland Patricia S., „Gaps in Penrose’s Toilings”, Journal of Consciousness Studies 1995, vol. 2, no. 1, s. 10-29.
    Zobacz w Google Scholar
  16. Prigogine Ilya, Kres pewności. Czas, chaos i prawa natury, przeł. Iwona Nowoszewska i Piotr Szwajcer, Nauka u progu trzeciego tysiąclecia, t. 18, Wydawnictwa W.A.B. i CiS, Warszawa 2000.
    Zobacz w Google Scholar
  17. Gołąb Bogusław K., Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego, wyd. 5 zm., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.
    Zobacz w Google Scholar
  18. Sadowski Bogdan, Biologiczne mechanizmy zachowania się ludzi i zwierząt, wyd. 2 zm., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
    Zobacz w Google Scholar
  19. Watson Gary, „Free Will”, w: Jaegwon KIM and Ernest SOSA (eds.), A Companion to Metaphysics, Blackwell Companions to Philosophy, vol. 7, Blackwell Publishers, Oxford — UK, Malden, Massachusetts — USA 1994, s. 175-182.
    Zobacz w Google Scholar
  20. Hume Dawid, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, przeł. Jan Łukasiewicz i Kazimierz Twardowski, Biblioteka Klasyków Filozofii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1977.
    Zobacz w Google Scholar
  21. Mill John Stuart, System logiki indukcyjnej i dedukcyjnej, t. 2, przeł. Czesław Znamierowski, Biblioteka Klasyków Filozofii, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1962.
    Zobacz w Google Scholar
  22. Korespondencja między Einsteinem a Tagore, w: Krishna Dutta and Andrew Robinson (eds.), Rabindranath Tagore: The Myriad-Minded Man, Bloomsbury, London 1995.
    Zobacz w Google Scholar
  23. Hobbes Thomas, „Of Liberty and Necessity”, przedruk w: D.D. Raphael (ed.), British Moralists: 1650-1800, vol. 1. Hobbes-Gay, Oxford University Press, Oxford 1969, s. 61-70.
    Zobacz w Google Scholar