Tom 9 (2012)
Artykuły

Zarys modelu poziomów analizy w badaniach relacji nauki i religii

Opublikowane 21.05.2021

Słowa kluczowe

  • poziomy analizy,
  • nauka a religia,
  • teizm chrześcijański,
  • naturalizm,
  • interwencjonizm,
  • Bóg luk,
  • teistyczny naturalizm
  • ...więcej
    mniej

Jak cytować

Bylica P., Zarys modelu poziomów analizy w badaniach relacji nauki i religii, Filozoficzne Aspekty Genezy, 2021, t. 9, s. 221-253, https://doi.org/10.53763/fag.2012.9.74

Abstrakt

W artykule proponuję model podziału twierdzeń o rzeczywistości, różnicujący je pod względem stopnia ich empirycznego charakteru. Zaproponowany model ma ułatwiać analizę zagadnień z zakresu relacji nauki i religii. Na najwyższym poziomie znajdują się twierdzenia metafizyczne (w neopozytywistycznym rozumieniu kategorii "metafizyki"), czyli zupełnie nieempiryczne lub empirycznie całkowicie neutralne. Do najniższego poziomu zaliczają się twierdzenia o najwyższym stopniu empiryczności. Schemat zawiera też stopnie pośrednie. W artykule pokazuję, w jaki sposób na spotykane w literaturze stanowiska dotyczące relacji między twierdzeniami nauki i religii na temat świata, wpływa nieuwzględnianie poziomów analizy podejmowanych zagadnień. Problematyczne ujęcia określam jako "zbyt łatwe konfliktowanie" oraz "zbyt łatwe godzenie nauki i religii". W pierwszym z omówionych przypadków będziemy mieli do czynienia z negatywną oceną teorii ewolucji dokonaną przez Michała Chaberka na podstawie założeń filozoficznych, które teoria ta odrzuca. Mankamentem "zbyt łatwego" sposobu godzenia nauki i religii jest zmiana znaczeń kategorii, które wcześniej występowały w twierdzeniach poziomu empirycznego, na znaczenia przypisywane tym kategoriom na poziomach wyższych. Problem ten zilustruję spotykanym u niektórych teistów naturalistycznych odejściem od interwencjonistycznego rozumienia koncepcji stworzenia i Bożego działania w świecie na rzecz ich rozumienia jako wyłącznie podtrzymywania w istnieniu każdego zdarzenia w świecie. W ostatniej części będę argumentował, że różnica między średniowiecznymi (tradycyjnymi) a niektórymi dzisiejszymi ujęciami starającymi się godzić teizm chrześcijański z naukową wizją przyrody polega na uznaniu przez współczesnych myślicieli autorytetu nauki nie tylko na poziomie twierdzeń empirycznych, ale też na ich uległości wobec naturalistycznych przesłanek z poziomów wyższych. Odejście od interwencjonistycznych i dualistycznych koncepcji relacji Boga i świata na rzecz nieinterwencjonistycznych i monistycznych prowadzi ich do przyjmowania jedynie skrajnie nieempirycznych twierdzeń na temat relacji świata i sfery nadprzyrodzonej.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Chaberek Michał Op, „Św. Tomasz z Akwinu a ewolucjonizm. Polemika z tezami Piotra Lichacza OP i Williama E. Carolla”, Filozoficzne Aspekty Genezy 2012, t. 9, s. 33-52, http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=228 (23.10.2012).
    Zobacz w Google Scholar
  2. Chaberek Michał, „Czy Bóg mógł się posłużyć ewolucją?”, Fronda 2012, nr 63, s. 83-103.
    Zobacz w Google Scholar
  3. Popper Karl R., Nieustanne poszukiwania: autobiografia intelektualna, przeł. Adam Chmielewski, Znak, Kraków 1997.
    Zobacz w Google Scholar
  4. Popper Karl R., Wiedza obiektywna. Ewolucyjna teoria epistemologiczna, przeł. Adam Chmielewski, PWN, Warszawa 1992.
    Zobacz w Google Scholar
  5. Salmon Wesley C., Four Decades of Scientific Explanation, University of Minnesota Press, Minneapolis 1989.
    Zobacz w Google Scholar
  6. Van Till Howard, „Are Bacterial Flagella Intelligently Designed? Reflection on the Rhetoric of the Modern ID Movement”, Science and Christian Belief 2003, vol. 15, no. 2, s. 117-140.
    Zobacz w Google Scholar
  7. Polkinghorne John C., Nauka i stworzenie. Poszukiwanie zrozumienia, przeł. Marek Chojnacki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  8. Barbour Ian G., Issues in Science and Religion, Harper and Row, New York — Hagerstown — San Francisco — London 1971.
    Zobacz w Google Scholar
  9. Polkinghorne John C., Jeden świat. Wzajemne relacje nauki i teologii, przeł. Marek Chojnacki, Wydawnictwo WAM, Kraków 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  10. Miller Kenneth R., Finding Darwin’s God: A Scientist’s Search for Common Ground Between God and Evolution, Cliff Street Books, New York 1999.
    Zobacz w Google Scholar
  11. Saunders Nicholas, Divine Action and Modern Science, Cambridge University Press, Cambridge 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  12. Bonhoeffer Dietrich, Letters and Papers from Prison: The Enlarged Edition, SCM Press, London, list do Eberharda Bethge’a z 29 maja 1944.
    Zobacz w Google Scholar
  13. Heller Michał, „Z dziejów stosunków między kreacjonizmem i ewolucjonizmem”, w: Michał Heller i Józef Życiński, Dylematy ewolucji, Universum, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 1996, s. 160-172.
    Zobacz w Google Scholar
  14. Lichacz Piotr, „Czy stworzenie wyklucza ewolucję?”, w: Bogusław Kochaniewicz (red.), Teologia św. Tomasza z Akwinu dzisiaj, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 2010, s. 71-94.
    Zobacz w Google Scholar
  15. Peacocke Arthur, Teologia i nauki przyrodnicze, przeł. Leszek M. Sokołowski, Znak, Kraków 1991.
    Zobacz w Google Scholar
  16. Życiński Józef, Bóg i ewolucja. Podstawowe pytania ewolucjonizmu chrześcijańskiego, Prace Wydziału Filozoficznego, t. 89, Wydawnictwo TN KUL, Lublin 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  17. Heller Michał, Sens życia i sens Wszechświata. Studia z teologii współczesnej, Wydawnictwo Biblos, Tarnów 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  18. Einstein Albert, Pisma filozoficzne, IFiS PAN, Warszawa 1999.
    Zobacz w Google Scholar
  19. Gould Stephen Jay, Skały wieków. Nauka i religia w pełni życia, przeł. Jacek Biedroń, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  20. Jodkowski Kazimierz, „Epistemiczne układy odniesienia i «warunek Jodkowskiego»”, w: Anna Latawiec i Grzegorz Bugajak (red.), Filozoficzne i naukowo-przyrodnicze elementy obrazu świata 7, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2008, s. 108-123, http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=163 (23.10.2012).
    Zobacz w Google Scholar
  21. Jodkowski Kazimierz, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm-kreacjonizm, Realizm. Racjonalność. Relatywizm, t. 35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=112 (23.10.2012.
    Zobacz w Google Scholar
  22. Sagan Dariusz, „Kardynał Schönborn a stanowisko Kościoła katolickiego wobec sporu kreacjonizmu z ewolucjonizmem”, Filozofia Nauki 2006, R. XIV, nr 1 (53) s. 107-118, http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=92 (23.10.2012).
    Zobacz w Google Scholar
  23. Polkinghorne John C., Poza nauką. Kontekst kulturowy współczesnej nauki, przeł. Danuta Czyżewska, Amber, Warszawa 1998.
    Zobacz w Google Scholar
  24. Polkinghorne John C., Exploring Reality. The Intertwining of Science and Religion, Yale University Press, New Haven and London 2005.
    Zobacz w Google Scholar
  25. Polkinghorne John C., Belief in God in an Age of Science, Yale University Press, 1998.
    Zobacz w Google Scholar
  26. Polkinghorne John C., Faith, Science and Understanding, Yale University Press 2000.
    Zobacz w Google Scholar