Tom 6/7 2009-2010
Przekłady

Jak w zaprojektowanym Wszechświecie zdefiniować to, co niezaprojektowane

Opublikowane 21.05.2021

Słowa kluczowe

  • Święty Augustyn,
  • poziomy opisu,
  • poziomy zdolności,
  • teoria inteligentnego projektu,
  • dziedzina kontroli

Jak cytować

Snoke, David W. “Jak W Zaprojektowanym Wszechświecie Zdefiniować To, Co Niezaprojektowane”. Filozoficzne Aspekty Genezy , May 2021, pp. 117-3, https://doi.org/10.53763/fag. 46.

Abstrakt

Argument z projektu, przeformułowany obecnie przez sympatyków ruchu Inteligentnego Projektu, jest oparty przede wszystkim na przeciwstawieniu rzeczy zaprojektowanych rzeczom niezaprojektowanym. Fakt ten jest jednak kłopotliwy dla chrześcijan. Skoro bowiem twierdzą oni, że Bóg zaprojektował cały Wszechświat, to jak można mówić, że coś nie jest zaprojektowane? W mojej opinii problem ten jest równoważny problemowi wolnej woli, czy też moralnego zła, a jako taki może znaleźć rozwiązanie na gruncie dawnych koncepcji filozoficznych, które dotyczyły tych kwestii – chodzi zwłaszcza o pojęcie różnych poziomów opisu oraz Augustyńską koncepcję różnych poziomów zdolności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

  1. Paley William , Natural Theology, ed. Matthew D. Eddy and David Knight, Oxford University Press, New York 2006.
  2. Dembski William A., „The Design Argument”, w: Gary B. FERNGREN (ed.), The History of Science and Religion in the Western Tradition: An Encyclopedia, Garland, New York 2000, s. 75-77.
  3. Dembski William A., No Free Lunch: Why Specified Complexity Cannot Be Purchased without Intelligence, Rowman and Littlefield, Lanham, Maryland 2006.
  4. Behe Michael J., Czarna skrzynka Darwina. Biochemiczne wyzwanie dla ewolucjonizmu, przeł. Dariusz Sagan, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 4, Wydawnictwo MEGAS, Warszawa 2008.
  5. Flew Antony and Habermas Gary, „My Pilgrimage from Atheism to Theism”, Philosophia Christi, Winter 2005.
  6. Flew Antony , Bóg istnieje. Dlaczego najsłynniejszy ateista zmienił swój światopogląd?, przeł. Robert Pucek, Fronda, Warszawa 2010.
  7. Davies Paul, Plan Stwórcy. Naukowe podstawy racjonalnej wizji świata, przeł. Marek Krośniak, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996.
  8. Denton Michael, Evolution: A Theory in Crisis, Adler and Adler, Chevy Chase, Maryland 1986.
  9. Barrow John D. and Tipler Frank, The Anthropic Cosmological Principle, Oxford University Press, New York 1987.
  10. Schroeder Gerald L., The Science of God, Broadway Books, New York 1997.
  11. Hofstadter Douglas, Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid, Basic Books, New York 1979.
  12. Mackay Donald M. , Brains, Machines, and Persons, Eerdmans, Grand Rapids, Michigan 1980.
  13. Ewadars Jonathan, Freedom of the Will, Yale University Press, New Haven, Connecticut 1957.
  14. Mehra Jagdish(ed.), The Physicist’s Conception of Nature, D. Reidel, Dordrecht, Holland 1973.
  15. Prigogine Ilya, From Being to Becoming, W.H. Freeman, San Francisco, California 1980.
  16. Św. Augustyn, Wyznania, przeł. Zygmunt Kubiak, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001.
  17. Pennock Robert T., „DNA by Design?: Stephen Meyer and the Return of the God Hypothesis”, w: William A. Dembski and Michael Ruse (eds.), Debating Design: From Darwin to DNA, Cambridge University Press, New York 2004.
  18. Behe Michael J., The Edge of Evolution: The Search for the Limits of Darwinism, Free Press, New York 2007.
  19. „Antony Flew: Moja pielgrzymka od ateizmu do teizmu”, przeł. Krzysztof Jasiński, Fronda.pl, 19 maja 2010, http://fronda.pl/news/czytaj/anthony_flew_moja_pielgrzymka_od_ateizmu_do_teizmu (24.05.2010).
  20. „In the Beginning”, The Economist, 19 April 2007.