Opublikowane 21.05.2021
Słowa kluczowe
- Święty Augustyn,
- poziomy opisu,
- poziomy zdolności,
- teoria inteligentnego projektu,
- dziedzina kontroli
Jak cytować
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Abstrakt
Argument z projektu, przeformułowany obecnie przez sympatyków ruchu Inteligentnego Projektu, jest oparty przede wszystkim na przeciwstawieniu rzeczy zaprojektowanych rzeczom niezaprojektowanym. Fakt ten jest jednak kłopotliwy dla chrześcijan. Skoro bowiem twierdzą oni, że Bóg zaprojektował cały Wszechświat, to jak można mówić, że coś nie jest zaprojektowane? W mojej opinii problem ten jest równoważny problemowi wolnej woli, czy też moralnego zła, a jako taki może znaleźć rozwiązanie na gruncie dawnych koncepcji filozoficznych, które dotyczyły tych kwestii – chodzi zwłaszcza o pojęcie różnych poziomów opisu oraz Augustyńską koncepcję różnych poziomów zdolności.
Pobrania
Bibliografia
- Paley William , Natural Theology, ed. Matthew D. Eddy and David Knight, Oxford University Press, New York 2006.
Zobacz w Google Scholar - Dembski William A., „The Design Argument”, w: Gary B. FERNGREN (ed.), The History of Science and Religion in the Western Tradition: An Encyclopedia, Garland, New York 2000, s. 75-77.
Zobacz w Google Scholar - Dembski William A., No Free Lunch: Why Specified Complexity Cannot Be Purchased without Intelligence, Rowman and Littlefield, Lanham, Maryland 2006.
Zobacz w Google Scholar - Behe Michael J., Czarna skrzynka Darwina. Biochemiczne wyzwanie dla ewolucjonizmu, przeł. Dariusz Sagan, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 4, Wydawnictwo MEGAS, Warszawa 2008.
Zobacz w Google Scholar - Flew Antony and Habermas Gary, „My Pilgrimage from Atheism to Theism”, Philosophia Christi, Winter 2005.
Zobacz w Google Scholar - Flew Antony , Bóg istnieje. Dlaczego najsłynniejszy ateista zmienił swój światopogląd?, przeł. Robert Pucek, Fronda, Warszawa 2010.
Zobacz w Google Scholar - Davies Paul, Plan Stwórcy. Naukowe podstawy racjonalnej wizji świata, przeł. Marek Krośniak, Wydawnictwo Znak, Kraków 1996.
Zobacz w Google Scholar - Denton Michael, Evolution: A Theory in Crisis, Adler and Adler, Chevy Chase, Maryland 1986.
Zobacz w Google Scholar - Barrow John D. and Tipler Frank, The Anthropic Cosmological Principle, Oxford University Press, New York 1987.
Zobacz w Google Scholar - Schroeder Gerald L., The Science of God, Broadway Books, New York 1997.
Zobacz w Google Scholar - Hofstadter Douglas, Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid, Basic Books, New York 1979.
Zobacz w Google Scholar - Mackay Donald M. , Brains, Machines, and Persons, Eerdmans, Grand Rapids, Michigan 1980.
Zobacz w Google Scholar - Ewadars Jonathan, Freedom of the Will, Yale University Press, New Haven, Connecticut 1957.
Zobacz w Google Scholar - Mehra Jagdish(ed.), The Physicist’s Conception of Nature, D. Reidel, Dordrecht, Holland 1973.
Zobacz w Google Scholar - Prigogine Ilya, From Being to Becoming, W.H. Freeman, San Francisco, California 1980.
Zobacz w Google Scholar - Św. Augustyn, Wyznania, przeł. Zygmunt Kubiak, Wydawnictwo Znak, Kraków 2001.
Zobacz w Google Scholar - Pennock Robert T., „DNA by Design?: Stephen Meyer and the Return of the God Hypothesis”, w: William A. Dembski and Michael Ruse (eds.), Debating Design: From Darwin to DNA, Cambridge University Press, New York 2004.
Zobacz w Google Scholar - Behe Michael J., The Edge of Evolution: The Search for the Limits of Darwinism, Free Press, New York 2007.
Zobacz w Google Scholar - „Antony Flew: Moja pielgrzymka od ateizmu do teizmu”, przeł. Krzysztof Jasiński, Fronda.pl, 19 maja 2010, http://fronda.pl/news/czytaj/anthony_flew_moja_pielgrzymka_od_ateizmu_do_teizmu (24.05.2010).
Zobacz w Google Scholar - „In the Beginning”, The Economist, 19 April 2007.
Zobacz w Google Scholar