Tom 10 (2013)
Przekłady

Śmierć i Upadek: dlaczego teistyczny ewolucjonizm nie łagodzi problemu zła

Opublikowane 21.05.2021

Słowa kluczowe

  • zło naturalne,
  • okrucieństwo,
  • wolna wola,
  • odpowiedzialność moralna,
  • Bóg,
  • chrześcijaństwo,
  • Karol Darwin,
  • darwinizm,
  • teistyczny ewolucjonizm,
  • koncepcja specjalnego stworzenia
  • ...więcej
    mniej

Jak cytować

Dembski W.A., Śmierć i Upadek: dlaczego teistyczny ewolucjonizm nie łagodzi problemu zła, Filozoficzne Aspekty Genezy, 2021, t. 10, s. 159-176, https://doi.org/10.53763/fag.2013.10.84

Abstrakt

Większość teistycznych ewolucjonistów coraz częściej argumentuje, że dla teizmu chrześcijańskiego korzystne jest przyjęcie idei, iż Bóg stwarzał pośrednio za pomocą procesów darwinowskich, nie zaś bezpośrednio (dokonując oddzielnych aktów stwórczych). Teistyczni ewolucjoniści martwią się, że idea Boga stwarzającego bezpośrednio uniemożliwia rozwiązanie problemu zła. Taki Bóg byłby odpowiedzialny za wszystkie nieudolne i złe projekty, jakie znajdujemy w przyrodzie. Zastępując projektanta darwinowskim doborem naturalnym, teistyczni ewolucjoniści mogą wszystkie takie projekty zrzucić na karb ewolucji. W ich przekonaniu pozwala to rozwiązać problem zła naturalnego i zapewnić uzasadnienie teizmowi chrześcijańskiemu. Martwią się oni, że Bóg, który stwarza poprzez bezpośrednią interwencję, musi być odpowiedzialny za wszystkie złe projekty w świecie. Proponują w zamian rozwiązanie, że Bóg stwarza świat, w którym to ewolucja (drogą doboru naturalnego i losowej zmienności) tworzy takie projekty. W jaki jednak sposób rozwiązuje to podstawowy problem, że Bóg Stwórca ustanowił warunki, w jakich powstają złe projekty? W pierwszym przypadku Bóg działa bezpośrednio, w drugim - pośrednio. W obu przypadkach na Bogu Stwórcy, jako wszechpotężnym źródle wszechrzeczy, ciąży jednakowa odpowiedzialność. Chrześcijanin nie rozwiązuje bowiem problemu zła, zrzucając odpowiedzialność na naturalistyczny proces ewolucji (w tym wypadku - proces stworzony przez Boga). To jak zasypywanie jednego dołka poprzez kopanie następnego. Problem zła stanowi trudne zagadnienie, lecz darwinowska teorii ewolucji, z Bogiem czy bez Niego, nie pomaga go ani trochę złagodzić.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Richards Jay W. (ed.), God and Evolution: Protestants, Catholics, and Jews Explore Darwin’s Challenge to Faith, Discovery Institute Press, Seattle 2010.
    Zobacz w Google Scholar
  2. Dembski William A., The End of Christianity: Finding a Good God in an Evil World, Broadman and Holman, Nashville 2009.
    Zobacz w Google Scholar
  3. Yancey Phillip and Brand Paul, In His Image, Zondervan, Grand Rapids 1984.
    Zobacz w Google Scholar
  4. Alexander Denis, Creation or Evolution: Do We Have to Choose?, Monarch Books, Oxford 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  5. Coyne Jerry, „Don’t Know Much Biology”, Edge 6 June 2007, http://www.edge.org/conversation/don-39t-know-much-biology (24.08.2013).
    Zobacz w Google Scholar
  6. Brown Warren S., Murphy Nancey, and Malony H. Newton (eds.), Whatever Happened to the Soul? Scientific and Theological Portraits of Human Nature, Augsburg Fortress, Minneapolis 1998.
    Zobacz w Google Scholar
  7. Van Inwagen Peter, Material Beings, Cornell University Press, Ithaca 1990.
    Zobacz w Google Scholar
  8. Beauregard Mario and O’Leary Denyse, The Spiritual Brain: A Neuroscientist’s Case for the Existence of the Soul, HarperOne, San Francisco 2007.
    Zobacz w Google Scholar
  9. Schwartz Jeffrey and Begley Sharon, The Mind and the Brain: Neuroplasticity and the Power of Mental Force, Regan Books, New York 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  10. Murphy Nancey, „Nonreductive Physicalism: Philosophical Issues”, w: Warren S. Brown, Nancey Murphy, and H. Newton Malony (eds.), Whatever Happened to the Soul? Scientific and Theological Portraits of Human Nature, Augsburg Fortress, Minneapolis 1998, s. 127-148.
    Zobacz w Google Scholar
  11. Collins Francis S., Język Boga. Kod życia — nauka potwierdza wiarę, przeł. Małgorzata Yamazaki, Świat Książki, Warszawa 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  12. Darwin Karol, O pochodzeniu człowieka. Dzieła wybrane, t. IV, przeł. Stanisław Panek, Biblioteka Klasyków Biologii, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa 1959.
    Zobacz w Google Scholar
  13. Giberson Karl W., Saving Darwin: How to Be a Christian and Believe in Evolution, HarperOne, San Francisco 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  14. Montford A.W., The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of Science, Stacey, London 2010.
    Zobacz w Google Scholar
  15. Dembski William A. and Wells Jonathan, The Design of Life: Discovering Signs of Intelligence in Biological Systems, Foundation for Thought and Ethics, Dallas 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  16. Wiker Benjamin, Moral Darwinism: How We Became Hedonists, InterVarsity, Downers Grove 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  17. Evans C. Stephen, Preserving the Person: A Look at Human Sciences, Regent College Publishing, Vancouver 1994.
    Zobacz w Google Scholar
  18. Berlinski David, Szatańskie urojenie. Ateizm i jego pretensje naukowe, przeł. Dominika Cieśla-Szymańska, Prószyński i S-ka, Warszawa 2009.
    Zobacz w Google Scholar
  19. Adler Mortimer, The Difference of Man and the Difference It Makes, Fordham University Press, New York 1993.
    Zobacz w Google Scholar
  20. Dawkins Richard, „Breaking the Species Barrier”, Edge January 2009, http://www.edge.org/q2009/q09_16.html (24.08.2013).
    Zobacz w Google Scholar
  21. Lewis Clive Staples, Cudy. Wprowadzenie ogólne, przeł. Stanisław Pacuła, Instytut Wydawniczy „Pax”, Warszawa 1958.
    Zobacz w Google Scholar
  22. Bennett Gaymon, Hewlett Martinez J., Peters Ted, and Russell Robert John (eds.), The Evolution of Evil, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, Germany 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  23. Ayala Francisco J., Dar Karola Darwina dla nauki i religii, przeł. Piotr Dawidowicz, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
    Zobacz w Google Scholar
  24. Mesle C. Robert, Process Theology: A Basic Introduction, Chalice Press, St. Louis 1993.
    Zobacz w Google Scholar
  25. Giberson Karl, „Evolution and the Problem of Evil”, Beliefnet 28 September 2009, http://blog.beliefnet.com/scienceandthesacred/2009/09/evolution-and-the-problem-of-evil.html (24.08.2013).
    Zobacz w Google Scholar
  26. Hayden Clive, „Karl Giberson Responds to William Dembski”, Uncommon Descent 29 September 2009, http://www.uncommondescent.com/evolution/karl-giberson-responds-to-dr-dembski/ (24.08.2013).
    Zobacz w Google Scholar
  27. Polkinghorne John, „God’s Action in the World”, J.K. Russell Fellowship Lecture 1990, http://www.starcourse.org/jcp/action.html (24.08.2013).
    Zobacz w Google Scholar
  28. Darwin Karol, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt, tekst polski na podstawie przekładu Szymona Dicksteina i Józefa Nusbauma opracowały Joanna Popiołek i Małgorzata Yamazaki, Biblioteka Klasyków Nauki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
    Zobacz w Google Scholar
  29. Wright Robert, Nonzero. Logika ludzkiego przeznaczenia, przeł. Zofia Łomnicka, Na Ścieżkach Nauki, Prószyński i S-ka, Warszawa 2005.
    Zobacz w Google Scholar
  30. Margulis Lynn and Sagan Dorion, Acquiring Genomes: A Theory of the Origins of Species, Basic Books, New York 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  31. Northcutt Wendy, Nagrody Darwina 2. Selekcja nienaturalna, przeł. Piotr Amsterdamski, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2002.
    Zobacz w Google Scholar
  32. McTaggart Lynne, The Field: The Quest for the Secret Force of the Universe, updated edition, HarperCollins, New York 2008.
    Zobacz w Google Scholar