Tom 9 (2012)
Polemiki

Św. Tomasz z Akwinu a ewolucjonizm. Polemika z tezami Piotra Lichacza OP i Williama E. Carrolla

Opublikowane 21.05.2021 — zaktualizowane 24.02.2023

Wersje

Słowa kluczowe

  • Tomasz z Akwinu,
  • Piotr Lichacz,
  • William E. Carroll,
  • przyczynowość,
  • ewolucja biologiczna,
  • transformizm,
  • stworzenie,
  • ewolucja teistyczna
  • ...więcej
    mniej

Jak cytować

Chaberek OP M., Św. Tomasz z Akwinu a ewolucjonizm. Polemika z tezami Piotra Lichacza OP i Williama E. Carrolla, Filozoficzne Aspekty Genezy, 2023, t. 9, s. 33-52, https://doi.org/10.53763/fag.2012.9.66

Abstrakt

Artykuł dotyczy relacji między nauką św. Tomasza z Akwinu a koncepcją ewolucji biologicznej. Stanowi odpowiedź na tezy przedstawione przez dwóch autorów (Piotra Lichacza i Williama E. Carrolla), według których nauczanie św. Tomasza w żadnym punkcie nie wyklucza ewolucji rozumianej jako makroewolucja biologiczna. Na początku zostaje doprecyzowana definicja ewolucji, która jest brana pod uwagę we współczesnej debacie. Takie rozumienie ewolucji (jako procesu opartego na całkowicie przypadkowej zmienności i naturalnej selekcji) jest nie do pogodzenia z nauką św. Tomasza przynajmniej z czterech powodów. Następnie zostaje wskazane, że wymienieni autorzy posługują się nieco innym rozumieniem ewolucji niż to przyjmowane we współczesnej debacie - jest to ewolucja teistyczna. Jednak, jak zostaje wykazane w głównej części artykułu, również ten model ewolucji nie jest do pogodzenia z wizją Akwinaty. Ten ostatni opowiadał się bowiem za stałością gatunków, za niemożliwością wytworzenia nowego gatunku (rozumianego jako pełna natura) przez kogoś innego niż sam Bóg. Ponadto tomistyczna wizja przyczynowości wtórnej wcale nie odpowiada tezie krytykowanych autorów, jakoby Bóg miał użyć ewolucji jako narzędzia przy stwarzaniu świata. Tezy Lichacza i Carrolla znajdują odpowiedź w analizie oryginalnych wypowiedzi Doktora Anielskiego. Artykuł kończy się wnioskiem, że nauka św. Tomasza jest trudna do harmonizacji z teistycznym ewolucjonizmem, a w wielu aspektach wprost go wyklucza.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Darwin Karol, O powstawaniu gatunków drogą doboru naturalnego, czyli o utrzymywaniu się doskonalszych ras w walce o byt, tekst polski na podstawie przekładu Szymona Dicksteina i Józefa Nusbauma opracowały Joanna Popiołek i Małgorzata Yamazaki, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2009.
    Zobacz w Google Scholar
  2. McKeough Michael, The Meaning of rationes seminales in St. Augustine, Catholic University of America, Washington D.C. 1926.
    Zobacz w Google Scholar
  3. Carroll William E., „Creation, Evolution, and Thomas Aquinas”, Revue des Questions Scientifiques 2000, vol. 171 (4), s. 319-347, http://www.catholiceducation.org/articles/science/sc0035.html (20.10.2011).
    Zobacz w Google Scholar
  4. Lichacz Piotr, „Czy stworzenie wyklucza ewolucję?”, w: Bogusław KOCHANIEWICZ (red.), Teologia św. Tomasza z Akwinu dzisiaj, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznań 2010, s. 71-94.
    Zobacz w Google Scholar
  5. Futuyma Douglas J., Evolutionary Biology, Sinauer Associates 1986.
    Zobacz w Google Scholar
  6. Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej, t. 2, W Drodze, Poznań 2007.
    Zobacz w Google Scholar