Opublikowane 21.05.2021 — zaktualizowane 24.02.2023
Wersje
- 24.02.2023 - (2)
- 21.05.2021 - (1)
Słowa kluczowe
- nauki historyczne,
- nauki ścisłe,
- metody testowania,
- metoda indukcyjna,
- metoda hipotetyczno-dedukcyjna
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Jak cytować
Abstrakt
W chrześcijańskiej literaturze na temat nauki i wiary, a także w opracowaniach popularnonaukowych, często pojawia się twierdzenie, że nauki historyczne (kosmologia, astronomia, geologia, biologia ewolucyjna, antropologia, archeologia) różnią się zasadniczo od nauk „ścisłych”, gdyż wnioski tych pierwszych są mniej precyzyjne i słabiej testowalne. Wysuwany jest argument, że nauki historyczne nie należą do nauk eksperymentalnych, ponieważ przedmiotem ich badań są niepowtarzalne zdarzenia. A skoro przeszłe zdarzenia i procesy nie są bezpośrednio obserwowalne, to należy uznać, że teorie wyjaśniające problemy pochodzenia częściej prowadzą do błędnych wniosków i są mniej wartościowe niż badania nad procesami zachodzącymi obecnie. Pogląd ten zwykle znajduje wyraz w tego typu stwierdzeniach: „Nikogo przy tym nie było, więc nigdy nie dowiemy się, co naprawdę zaszło”. Naukowe twierdzenia na temat historii Ziemi i ziemskiego życia spotykają się z lekceważeniem, uważa się je bowiem za niesprawdzalne spekulacje. Taki obraz nauk historycznych wynika jednak z niezrozumienia zarówno istoty eksperymentu i metod testowania teorii, jak również charakteru naukowego „dowodu”. Mam nadzieję, że w tym krótkim artykule zdołam ukazać powszechne nieporozumienia co do natury nauki oraz udowodnić, że twierdzenia nauk historycznych są sprawdzalne w równym stopniu, co twierdzenia nauk ścisłych.
Downloads
Bibliografia
- Gish Duane T., „Creation, Evolution, and the Historical Evidence”, The American Biology Teacher 1973, vol. 132, s. 40, przedruk w: Michael RUSE (ed.), But Is It Science?, Prometheus Books, New York 1996, s. 266-282.
- Ackerman Paul, ICR news release, 20 August 1999.
- Miller Kenneth R., „Dissecting the Disclaimer”, Reports of the National Center for Science Education 2000, vol. 20, no. 3, s. 30- 33.
- Mardsen George M., Fundamentalism and American Culture, Oxford University Press, New York 1980.
- Barbour Ian, Religion in an Age of Science, HarperCollins Publishers, San Francisco, California 1990.
- Murphy Nancey, Reconciling Theology and Science: A Radical Reformation Perspective, Pandora Press, Kitchener, Ontario 1997.
- Cleland Carol E., „Nauki historyczne, nauki eksperymentalne i metoda naukowa”, przeł. Dariusz Sagan, Filozoficzne Aspekty Genezy 2011, t. 8, s. 105-120, http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=210 (24.11.2011).
- Bauer Henry H., Scientific Literacy and the Myth of the Scientific Method, University of Illinois Press, Urbana, Illinois 1994.
- „Science vs. the Bible: Debate Moves to the Cosmos”, New York Times, 9 October 1999.
- „Science vs. the Bible: Debate Moves to the Cosmos”, New York Times, 9 October 1999.