Tom 8 (2011)
Przekłady

O podobieństwie metod testowania teorii w naukach historycznych i "ścisłych"

Opublikowane 21.05.2021 — zaktualizowane 24.02.2023

Wersje

Słowa kluczowe

  • nauki historyczne,
  • nauki ścisłe,
  • metody testowania,
  • metoda indukcyjna,
  • metoda hipotetyczno-dedukcyjna

Jak cytować

Miller K.B., O podobieństwie metod testowania teorii w naukach historycznych i "ścisłych", Filozoficzne Aspekty Genezy, 2023, t. 8, s. 95-103, https://doi.org/10.53763/fag.2011.8.58

Abstrakt

W chrześcijańskiej literaturze na temat nauki i wiary, a także w opracowaniach popularnonaukowych, często pojawia się twierdzenie, że nauki historyczne (kosmologia, astronomia, geologia, biologia ewolucyjna, antropologia, archeologia) różnią się zasadniczo od nauk „ścisłych”, gdyż wnioski tych pierwszych są mniej precyzyjne i słabiej testowalne. Wysuwany jest argument, że nauki historyczne nie należą do nauk eksperymentalnych, ponieważ przedmiotem ich badań są niepowtarzalne zdarzenia. A skoro przeszłe zdarzenia i procesy nie są bezpośrednio obserwowalne, to należy uznać, że teorie wyjaśniające problemy pochodzenia częściej prowadzą do błędnych wniosków i są mniej wartościowe niż badania nad procesami zachodzącymi obecnie. Pogląd ten zwykle znajduje wyraz w tego typu stwierdzeniach: „Nikogo przy tym nie było, więc nigdy nie dowiemy się, co naprawdę zaszło”. Naukowe twierdzenia na temat historii Ziemi i ziemskiego życia spotykają się z lekceważeniem, uważa się je bowiem za niesprawdzalne spekulacje. Taki obraz nauk historycznych wynika jednak z niezrozumienia zarówno istoty eksperymentu i metod testowania teorii, jak również charakteru naukowego „dowodu”. Mam nadzieję, że w tym krótkim artykule zdołam ukazać powszechne nieporozumienia co do natury nauki oraz udowodnić, że twierdzenia nauk historycznych są sprawdzalne w równym stopniu, co twierdzenia nauk ścisłych.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Gish Duane T., „Creation, Evolution, and the Historical Evidence”, The American Biology Teacher 1973, vol. 132, s. 40, przedruk w: Michael RUSE (ed.), But Is It Science?, Prometheus Books, New York 1996, s. 266-282.
    Zobacz w Google Scholar
  2. Ackerman Paul, ICR news release, 20 August 1999.
    Zobacz w Google Scholar
  3. Miller Kenneth R., „Dissecting the Disclaimer”, Reports of the National Center for Science Education 2000, vol. 20, no. 3, s. 30- 33.
    Zobacz w Google Scholar
  4. Mardsen George M., Fundamentalism and American Culture, Oxford University Press, New York 1980.
    Zobacz w Google Scholar
  5. Barbour Ian, Religion in an Age of Science, HarperCollins Publishers, San Francisco, California 1990.
    Zobacz w Google Scholar
  6. Murphy Nancey, Reconciling Theology and Science: A Radical Reformation Perspective, Pandora Press, Kitchener, Ontario 1997.
    Zobacz w Google Scholar
  7. Cleland Carol E., „Nauki historyczne, nauki eksperymentalne i metoda naukowa”, przeł. Dariusz Sagan, Filozoficzne Aspekty Genezy 2011, t. 8, s. 105-120, http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=210 (24.11.2011).
    Zobacz w Google Scholar
  8. Bauer Henry H., Scientific Literacy and the Myth of the Scientific Method, University of Illinois Press, Urbana, Illinois 1994.
    Zobacz w Google Scholar
  9. „Science vs. the Bible: Debate Moves to the Cosmos”, New York Times, 9 October 1999.
    Zobacz w Google Scholar
  10. „Science vs. the Bible: Debate Moves to the Cosmos”, New York Times, 9 October 1999.
    Zobacz w Google Scholar