Tom 6/7 2009-2010
Przekłady

Demarkacja nauki i religii

Opublikowane 21.05.2021

Słowa kluczowe

  • demarkacja,
  • kompartmentalizm,
  • model komplementarności,
  • testowalność,
  • weryfikowalność,
  • wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia,
  • teoria ewolucji,
  • kreacjonizm
  • ...More
    Less

Jak cytować

Meyer, Stephen C. “Demarkacja Nauki I Religii”. Filozoficzne Aspekty Genezy , May 2021, pp. 177-96, https://doi.org/10.53763/fag. 50.

Abstrakt

Demarkacja nauki i religii jest zagadnieniem szeroko dyskutowanym, nurtującym środowiska naukowe i filozoficzne od wielu dziesiątków lat. Uczeni chcieliby dysponować niezawodnym narzędziem umożliwiającym skuteczne odróżnienie obu tych dziedzin. Istnieją wprawdzie modele określające relacje pomiędzy nauką a religią: komplementaryzm oraz kompartmentalizm, jednakże współcześnie coraz częściej są one kwestionowane. W dodatku, wśród naukowców i filozofów nie ma zgody co do jednoznacznych kryteriów wytyczających granicę pomiędzy teoriami naukowymi a tymi, których za naukowe uznać nie można. Stephen C. Meyer w swoim artykule podjął się analizy prób wytyczenia linii demarkacyjnej pomiędzy nauką a religią. Prezentuje argumenty zwolenników idei ścisłego ich odseparowania oraz wskazuje mankamenty tego podejścia. Sugeruje, że zdefiniowanie kryteriów, na podstawie których można by oddzielić naukę od pseudonauki, jest wysoce problematyczne, jeśli nie niemożliwe. Większość współczesnych filozofów coraz bardziej skłania się ku uznaniu, że istotną kwestią nie jest to, czy teoria jest naukowa, ale to, czy jest prawdziwa lub czy ma uzasadnienie dowodowe. Meyer omawia ponadto osiągnięcia współczesnej filozofii nauki, zwłaszcza wyniki prac nad metodami nauk historycznych, które stosowane są także w dyskursach filozoficznych i religijnych. Na ich podstawie przyjmuje, że między różnorakimi teoriami pochodzenia, stanowiącymi przedmiot sporu kreacjonizmu z ewolucjonizmem, występują głębokie podobieństwa metodologiczne i logiczne. Pomiędzy kreacjonizmem i teorią inteligentnego projektu a naturalistycznymi teoriami ewolucji zachodzi - jego zdaniem - relacja "metodologicznej równoważności". Oznacza to, że jeżeli tylko o ich statusie poznawczym rozstrzyga się za pomocą tych samych kryteriów demarkacyjnych, to wszystkie te ujęcia uznać można albo za jednakowo naukowe, albo w równym stopniu nienaukowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

  1. Campbell John H. and Schoff J.W. (eds.), Creative Evolution!?, Jones and Bartlett, New York 1994.
  2. Behe Michael J., Czarna skrzynka Darwina. Biochemiczne wyzwanie dla ewolucjonizmu, przeł. Dariusz Sagan, Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 4, Wydawnictwo MEGAS, Warszawa 2008.
  3. Clouser Roy, The Myth of Religious Neutrality, Notre Dame University Press, Notre Dame, Indiana 1993.
  4. Copleston Frederick, Historia filozofii. Od Benthama do Russella, t. VIII, przeł. Bohdan Chwedeńczuk, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1989.
  5. Eger Martin, „A Tale of Two Controversies: Dissonance in the Theory and Practice of Rationality”, Zygon 1988, vol. 23, s. 291-326.
  6. Gillespie Neal, Charles Darwin and the Problem of Creation, University of Chicago Press, Chicago 1979.
  7. Gingerich Owen, „The Galileo Affair”, Scientific American, August 1982, vol. 247, s. 133-143.
  8. Lakatos Imre, „Falsyfikacja a metodologia naukowych programów badawczych”, w: Imre LAKATOS, Pisma z filozofii nauk empirycznych, przeł. Wojciech Sady, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995, s. 3-169.
  9. Laudan Larry, „Science at the Bar: Causes for Concern”, w: Michael RUSE (ed.), But Is It Science?, Prometheus Books, Buffalo, New York 1988, s. 351-355.
  10. Laudan Larry, „Zgon problemu demarkacji”, przeł. Artur Koterski, w: Zbysław MUSZYŃSKI (red.), Z badań nad prawdą, nauką i poznaniem, Realizm, Racjonalność, Relatywizm, t. 31, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie- Skłodowskiej, Lublin 1998, s. 63-79.
  11. Lipton Peter, Inference to the Best Explanation, Routledge, London 1991.
  12. Mackay Donald M. , „«Complementarity» in Scientific and Theological Thinking”, Zygon 1974, vol. 9, s. 225-244.
  13. Meyer Stephen C., „The Methodological Equivalence of Design and Descent: Can There be a Scientific Theory of Creation?”, w: J.P. MORELAND (ed.), The Creation Hypothesis, InterVarsity Press, Downers Grove, Illinois1994, s. 67-112.
  14. Meyer Stephen C., „The Nature of Historical Science and the Demarcation of Design and Descent”, w: Jitse VAN DER MEER (ed.), Facets of Faith and Science: Interpreting God’s Action in The World, vol. 4, University Press of America, Lanham, Maryland 1996, s. 91-130.
  15. Meyer Stephen C., Of Clues and Causes: A Methodological Interpretation of Origin of Life Studies, rozprawa doktorska, Cambridge University 1990.
  16. Moreland J.P., Christianity and the Nature of Science, Baker Books, Grand Rapids, Michigan 1989.
  17. Plantinga Alvin, „Methodological Naturalism”, Origins and Design 1996, vol. 18, no. 1, s. 18-27.
  18. Plantinga Alvin, „When Faith and Reason Clash: Evolution and the Bible”, Christian Scholar’s Review 1991, vol. 21, no. 1, s. 8-32.
  19. Popper Karl, „Darwinism as a Metaphysical Research Program”, w: Michael RUSE (ed.), But Is It Science?, Prometheus Books, Buffalo, New York 1988, s. 144-155.
  20. Simpson George Gaylord, The Meaning of Evolution, Harvard University Press, Cambridge, Massachusetts 1967.
  21. Sober Elliott, Philosophy of Biology, Oxford University Press, Oxford 1993.
  22. Thaxton Charles, Bradley Walter, and Olsen Roger, The Mystery of Life’s Origin, Lewis and Stanley, Dallas 1992.
  23. Van Till Howard, Young Davis, and Menninga Clarence, Science Held Hostage, InterVarsity Press, Downers Grove, Illinois 1988.