Tom 20 Nr 1 (2023)
Artykuły

Początek Wszechświata — między teologicznym stworzeniem a kosmologicznym przekształceniem

Adam Świeżyński
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego

Opublikowane 23.03.2023 — zaktualizowane 14.09.2023

Wersje

Słowa kluczowe

  • kosmologia,
  • przekształcenie,
  • początek,
  • stworzenie,
  • Wszechświat

Jak cytować

Świeżyński A., Początek Wszechświata — między teologicznym stworzeniem a kosmologicznym przekształceniem, Filozoficzne Aspekty Genezy, 2023, t. 20, nr 1, s. 117-152, https://doi.org/10.53763/fag.2023.20.1.216

Abstrakt

Historia współistnienia nauk przyrodniczych i teologii naznaczona jest próbami przeciwstawiania sobie tych dwóch płaszczyzn poznania rzeczywistości. Współcześnie takie próby podejmowane są także względem kosmologicznej i teologicznej wizji powstania Wszechświata. Chodzi przede wszystkim o rozpowszechnianie się poglądu, jakoby ewolucyjny charakter istnienia Wszechświata oraz niedająca się wykluczyć możliwość, że nie posiada on początku czasowego, stanowiły argumenty zaprzeczające działaniu Boskiego aktu stworzenia jako przyczyny trwania rzeczywistości. Wydaje się, że najważniejszym źródłem tego błędnego twierdzenia jest mieszanie zasad i terminów ściśle filozoficznych (metafizycznych) z przyrodniczymi. Wbrew temu, co niekiedy próbuje się głosić, stosowane w obrębie teologii chrześcijańskiej ontologiczne rozumienie początku Wszechświata jako zaistnienia wszelkiej materii wskutek stwórczego oddziaływania Boga nie zakłada wcale, że zaistnienie to dokonało się w ramach czasu linearnego, ale wskazuje na stałą, ponadczasową zależność stworzenia od Stwórcy. Podkreślić trzeba również, że analiza zakresu metod badawczych stosowanych w naukach przyrodniczych prowadzi do wniosku o ich niewystarczalności do definitywnego rozstrzygnięcia kwestii czasowego początku Wszechświata materialnego. Na gruncie przyrodoznawstwa można bowiem w sposób uprawniony rozpatrywać wyłącznie zagadnienie początku czasowego obecnie obserwowanego, fizycznego stanu Wszechświata. Wynika z tego, że dla poprawnego zrozumienia natury relacji zachodzącej między kosmologiczną i teologiczną koncepcją kosmogenezy kluczowe znaczenie ma precyzyjne i ścisłe rozumienie znaczenia pojęć zastosowanych w obu koncepcjach powstania Wszechświata, które przynależą do dwóch odrębnych epistemologicznie płaszczyzn poznania rzeczywistości. Celem artykułu jest przedstawienie i porównanie kosmologicznego i teologicznego rozumienia początku Wszechświata oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy są to stanowiska wzajemnie wykluczające się czy komplementarne.

Pobrania

Brak dostęþnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

  1. Auzou Georges, Na początku Bóg stworzył świat. Historia a wiara, przeł. Jakub Godzimirski, PAX, Warszawa 1990.
    Zobacz w Google Scholar
  2. Barr Stephen M., Fizyka współczesna a wiara w Boga, przeł. Andrzej Molek, Techtra, Wrocław 2006.
    Zobacz w Google Scholar
  3. Barrow John D., Księga nieskończoności. Krótki przewodnik po tym, co nieograniczone, ponadczasowe i bez końca, przeł. Tomasz Krzysztoń, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  4. Bartnik Czesław, Dogmatyka katolicka, t. 1, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2000.
    Zobacz w Google Scholar
  5. Brzegowy Tadeusz, Pięcioksiąg Mojżesza, Biblos, Tarnów 1997.
    Zobacz w Google Scholar
  6. Bugajak Grzegorz, Początek świata w nauce i religii — w poszukiwaniu możliwości syntezy, Studia Philosophiae Christianae 1996, t. 32, nr 2, s. 135–147.
    Zobacz w Google Scholar
  7. Bugajak Grzegorz, Wokół problemu przyczyny Wielkiego Wybuchu, Studia Philosophiae Christianae 1995, t. 31, nr 2, s. 167–183
    Zobacz w Google Scholar
  8. Buxakowski Jerzy, Stwórca i stworzenie, Bernardinum, Pelplin 1998.
    Zobacz w Google Scholar
  9. Coyne George V., Początki i stworzenie, w: Tobias Daniel Wabbel (red.), Czy przed wielkim wybuchem był Bóg? Argumenty naukowców i teologów, przeł. Bogdan Baran, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007, s. 15–29.
    Zobacz w Google Scholar
  10. Dańczak Andrzej, Formuła „creatio ex nihilo” jako pojęcie teologiczne, Studia Gdańskie 2007, t. 21, s. 151–172.
    Zobacz w Google Scholar
  11. Davies Paul, Bóg i nowa fizyka, przeł. Piotr Amsterdamski, Cyklady, Warszawa 2006.
    Zobacz w Google Scholar
  12. Davies Paul, Plan Stwórcy. Naukowe podstawy racjonalnej wizji świata, przeł. Marek Krośniak, Znak, Kraków 1996.
    Zobacz w Google Scholar
  13. Drees Willem B., Beyond the Big Bang: Quantum Cosmologies and God, Open Court, Illinois 1990.
    Zobacz w Google Scholar
  14. Ferdek Bogdan, Związek protologii z eschatologią, Wrocławski Przegląd Teologiczny 1998, t. 6, nr 1, s. 33–41.
    Zobacz w Google Scholar
  15. Hartle James and Hawking Stephen W., The Wave Function of the Universe, Physical Review D 1983, Vol. 28, No. 12, s. 2960–2975.
    Zobacz w Google Scholar
  16. Haught John F., Czy naprawdę wszechświat to już wszystko?, w: Tobias Daniel Wabbel (red.), Czy przed wielkim wybuchem był Bóg? Argumenty naukowców i teologów, przeł. Bogdan Baran, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2007, s. 200–214.
    Zobacz w Google Scholar
  17. Hawking Stephen W., The Quantum State of the Universe, Nuclear Physics B 1984, Vol. 239, s. 257–276.
    Zobacz w Google Scholar
  18. Heller Michał, Filozofia i wszechświat. Wybór pism, Universitas, Kraków 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  19. Heller Michał, Nauka i wyobraźnia, Znak, Kraków 1995.
    Zobacz w Google Scholar
  20. Heller Michał, Ostateczne wyjaśnienia Wszechświata, Universitas, Kraków 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  21. Heller Michał, Podglądanie Wszechświata, Znak, Kraków 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  22. Heller Michał, Stworzenie świata według współczesnej kosmologii, w: Michał Drożdż, Michał Heller (red.), Początek świata — Biblia a nauka, Biblos, Tarnów 1998, s. 185–198.
    Zobacz w Google Scholar
  23. Heller Michał, Teologia i Wszechświat, Biblos, Tarnów 2009.
    Zobacz w Google Scholar
  24. Katechizm Kościoła Katolickiego, Pallottinum, Poznań 1994.
    Zobacz w Google Scholar
  25. Kehl Medard, I widział Bóg, że to jest dobre. Teologia stworzenia, przeł. Wiesław Szymona, W Drodze, Poznań 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  26. Kijas Zdzisław, Początki świata i człowieka, WAM, Kraków 2004.
    Zobacz w Google Scholar
  27. Kloskowski Kazimierz, Filozofia ewolucji i filozofia stwarzania: Pogodzone bliźniaki. Rzecz o ewolucji i stwarzaniu, t. 2, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1999 .
    Zobacz w Google Scholar
  28. Kazimierz Kloskowski Kazimierz, Między ewolucją a kreacją, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1994.
    Zobacz w Google Scholar
  29. Kłósak Kazimierz, Z teorii i metodologii filozofii przyrody, Wydawnictwo św. Wojciecha, Poznań 1980.
    Zobacz w Google Scholar
  30. Krauze Filip, Jedna prawda. Dwie księgi. Nauki przyrodnicze a teologia w Ośrodku Badań Interdyscyplinarnych Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, WAM, Kraków 2008.
    Zobacz w Google Scholar
  31. Läpple Alfred, Od Księgi Rodzaju do Ewangelii, przeł. Juliusz Zychowicz, Znak, Kraków 1983.
    Zobacz w Google Scholar
  32. Lemańska Anna, Filozofia przyrody a nauki przyrodnicze, Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998.
    Zobacz w Google Scholar
  33. Lemańska Anna, Filozofia przyrody, w: Józef Marceli Dołęga (red.), Od kosmologii do ekofilozofii. Problemy filozoficzne XXI wieku, Episteme - Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, t. 22, Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej Acta Universitatis Masuriensis, Olecko 2002, s. 15–101.
    Zobacz w Google Scholar
  34. Lewis C.S., Cuda. Rozważania wstępne, przeł. Krzysztof Puławski, Media Rodzina, Poznań 2010.
    Zobacz w Google Scholar
  35. Mączka Janusz, Scholastyczna recepcja greckiego i arabskiego systemu myśli naukowej i filozoficznej, w: Michał Heller, Zbigniew Liana, Janusz Mączka, Włodzimierz Skoczny (red.), Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, Biblos, Tarnów 2001, s. 94–114.
    Zobacz w Google Scholar
  36. Moltmann Jürgen, Bóg w stworzeniu, przeł. Zbigniewa Danielewicz, Znak, Kraków 1995.
    Zobacz w Google Scholar
  37. Mutschler Hans-Dieter, Fizyka i religia. Perspektywy oraz granice dialogu, przeł. Józef Bremer, WAM, Kraków 2007.
    Zobacz w Google Scholar
  38. Singh Simon, Wielki Wybuch. Narodziny Wszechświata, przeł. Jan Koźlaczyk, Wydawnictwo Albatros, Warszawa 2007.
    Zobacz w Google Scholar
  39. Słownik Języka Polskiego, wersja elektroniczna, Warszawa 2000.
    Zobacz w Google Scholar
  40. Szamocki Grzegorz, Aktywność Boga przed stworzeniem? Kolejna próba interpretacji Rdz 1, 1–2, Collectanea Theologica 2003, t. 73, nr 4, s. 31–52.
    Zobacz w Google Scholar
  41. Szcześniak Małgorzata, Pojęcie Wszechświata, w: Jan Such, Małgorzata Szcześniak, Antoni Szczuciński (red.), Filozofia kosmologii, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2000, s. 18–20.
    Zobacz w Google Scholar
  42. Świeżyński Adam, Filozofia cudu. W poszukiwaniu adekwatnej koncepcji zdarzenia cudownego, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2012.
    Zobacz w Google Scholar
  43. Świeżyński Adam, Początek jako kategoria filozoficzna, Studia Philosophiae Christianae 2008, t. 44, nr 1, s. 31–50.
    Zobacz w Google Scholar
  44. Ratzinger Joseph, Na początku Bóg stworzył... Cztery kazania o stworzeniu i upadku, przeł. Jarosław Merecki, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2006.
    Zobacz w Google Scholar
  45. Tempczyk Michał, Kosmologia a początek Wszechświata, Znak 1989, t. 50, nr 11, s. 68–76.
    Zobacz w Google Scholar
  46. Tomasz z Akwinu, O wieczności świata, w: Tomasz z Akwinu, Dzieła wybrane, przeł. Jacek Salij, Antyk, Kęty 1999, s. 469–480.
    Zobacz w Google Scholar
  47. Tryon Edward P., Is the Universe a Vacuum Fluctuation?, Nature 1973, Vol. 246, No. 5433, s. 396–397, https://doi.org/10.1038/246396a0.
    Zobacz w Google Scholar
  48. Turek Józef, Filozoficzno-światopoglądowe implikacje dynamicznego obrazu wszechświata, w: Michał Heller, Stanisław Budzik, Stanisław Wszołek (red.), Obrazy świata w teologii i naukach przyrodniczych, Biblos, Tarnów 1996, s. 125–145.
    Zobacz w Google Scholar
  49. Vilenkin Alexander, Creation of Universes from Nothing, Physics Letters B 1982, Vol. 117, s. 25–28.
    Zobacz w Google Scholar
  50. Vilenkin Alexander, Quantum Cosmology and the Initial State of the Universe, Physical Review D 1988, Vol. 37, s. 888–897.
    Zobacz w Google Scholar
  51. Życiński Józef, Nowe wersje zasady kosmologicznej a kwestia nierozstrzygalności pytania o początek czasowy wszechświata, Analecta Cracoviensa 1977, t. 9, s. 49–59.
    Zobacz w Google Scholar