Opublikowane 21.02.2022 — zaktualizowane 21.02.2022
Wersje
- 24.02.2023 - (4)
- 15.04.2022 - (3)
- 21.02.2022 - (2)
- 21.02.2022 - (1)
Słowa kluczowe
- postmodernizm,
- religia,
- rozum oświeceniowy,
- filozofia języka,
- metodologia nauk
- nurty (szkoły) psychologiczne ...More
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.
Jak cytować
Abstrakt
Religia, rozum i postmodernizm wskazują na różnego rodzaju postawy wobec świata, przede wszystkim w wymiarze poznawczym. W książce Postmodernizm, rozum i religia Ernest Gellner przedstawił ich charakterystykę, samemu określając się jako zwolennik oświeceniowego rozumu. W związku z tym rozum został przez niego ukazany w jak najlepszym świetle. Zapożycza on to, co dobre z religii i postmodernizmu, oraz odrzuca ich złe elementy. Choć we wstępie Gellner przyznał, że każda para w obrębie tych trzech postaw posiada pewne cechy wspólne, to jednak w dalszej części rozważań traktował postmodernizm i religię jakby stanowiły dwa krańce spektrum, w środku którego jest rozum. Nie poświęcił również uwagi cechom wspólnym religii i postmodernizmu, które jednocześnie są niezgodne z niektórymi postulatami oświeceniowego racjonalizmu. W niniejszej pracy przywołano kilka wybranych tego typu wątków w kontekście języka, metodologii nauk oraz wybranych szkół psychologii dwudziestego wieku. Za pomocą przeprowadzonej analizy pokazano, że religia posiada istotne cechy wspólne z postmodernizmem, których nie podziela z rozumem, oraz jednocześnie posiada cechy wspólne z rozumem, których nie dzieli z postmodernizmem. Uzyskana w ten sposób perspektywa stanowi kontrpropozycję dla ujęcia Gellnera, w którym racjonalizm miał jawić się jako zbalansowane i umiarkowane stanowisko usytuowane pomiędzy przeciwległymi sobie skrajnościami religii i postmodernizmu.
Downloads
Bibliografia
- Ayer Alfred Jules, Language, Truth and Logic, Victor Gollancz, London 1956.
- Bytniewski Jerzy, C.G. Jung a dyskurs postmodernistyczny, Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris 2016, t. 35, s. 79–101.
- Comte August, Rozprawa o duchu filozofii pozytywnej, przeł. J.K., Antyk, Kęty 2001.
- Ducarme Frédéric and Couvet Denis, What Does «Nature» Mean?, Palgrave Communications 2020, Vol. 6, No. 1, s. 1–8. DOI: https://doi.org/10.1057/s41599-020-0390-y
- Eccles John Carew, A Unitary Hypothesis of Mind-Brain Interaction in the Cerebral Cortex, Proceedings of the Royal Society of London B: Biological Sciences 1990, Vol. 240, No. 1299, s. 433–451. DOI: https://doi.org/10.1098/rspb.1990.0047
- Feyerabend Paul, Dialogi o wiedzy, przeł. Justyna Nowotniak, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999.
- Feyerabend Paul, Przeciw metodzie, przeł. Stefan Wiertlewski, Siedmioróg, Wrocław 2001.
- Foucault Michel, Słowa i rzeczy. Archeologia nauk humanistycznych, przeł. Tadeusz Komendant, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2006.
- Freud Zygmunt, Kultura jako źródło cierpień, przeł. Jerzy Prokopiuk, Wrota KR, Warszawa 1992.
- Freud Zygmunt, Totem i tabu, przeł. Jerzy Prokopiuk i Marcin Poręba, Wrota KR, Warszawa 1993.
- Fromm Erich, Zapomniany język. Wstęp do rozumienia snów, baśni i mitów, przeł. Katarzyna Płaza, PIW, Warszawa 1994.
- Gellner Ernest, Plough, Sword and Book: The Structure of Human History, Collins Harvill, London 1988.
- Gellner Ernest, Postmodernizm, rozum i religia, przeł. Maciej Kowalczuk, PIW, Warszawa 1997.
- Gould Stephen Jay, Nonoverlapping Magisteria, Filozoficzne Aspekty Genezy 2014, t. 11, s. 7–21, https://doi.org/10.53763/fag.2014.11.95. DOI: https://doi.org/10.53763/fag.2014.11.95
- Hausman Daniel M., McPherson Michael S. i Satz Debra, Etyka ekonomii. Analiza ekonomiczna, filozofia moralności i polityka publiczna, przeł. Marcin Gorazda, Jakub Janus, Tomasz Kwarciński, Krystian Mucha, Adrian Solek, Rafał Wierzchosławski i Anna Zachorowska-Mazurkiewicz, Copernicus Center Press, Kraków 2017.
- Heinzmann Richard, Filozofia średniowieczna, przeł. Piotr Domański, Antyk, Kęty 1999.
- Hull Clark Leonard, Principles of Behavior: An Introduction to Behavior Theory, Appleton-Century-Crofts, New York 1943.
- Jan Paweł II, Fides et ratio, Liberia Editrice Vaticana, Watykan 1998.
- Jung Carl Gustav and Pauli Wolfgang, Atom and Archetype: The Pauli/Jung Letters, 1932-1958, updated edition, Princeton University Press, Princeton 2014.
- Jung Carl Gustav, Psychologia a religia, przeł. Jerzy Prokopiuk, Wrota KR, Warszawa 1995.
- Kołakowski Leszek, Filozofia pozytywistyczna. Od Hume’a do Koła Wiedeńskiego, PWN, Warszawa 2003.
- Kozielecki Józef, Koncepcje psychologiczne człowieka, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1998.
- Krippner Stanley, Research Methodology in Humanistic Psychology in the Light of Postmodernity, w: Schneider, Bugental, and Pierson (eds.), The Handbook of Humanistic Psychology…, s. 289–304.
- Kuhn Thomas, Możliwe światy w historii nauki, przeł. Stefan Amsterdamski, Literatura na Świecie 1991, t. 5, nr 238, s. 120–154.
- Mackie John, Ethics: Inventing Right and Wrong, Penguin, London 1990.
- May Rollo, Paulus: Tillich as Spiritual Teacher, Saybrook, Pasadena 1988.
- Nietzsche Friedrich, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, w: Nietzsche, Pisma pozostałe…, s. 181–199.
- Nietzsche Friedrich, Pisma pozostałe 1862-1875, przeł. Bogdan Baran, Inter-Esse, Kraków 1993.
- Putnam Hilary, Why Reason Can’t Be Naturalized, Synthese 1982, Vol. 52, No. 1, s. 3–23. DOI: https://doi.org/10.1007/BF00485252
- Ratzinger Joseph, Wprowadzenie w chrześcijaństwo, przeł. Zofia Włodkowa, Znak, Kraków 2006.
- Rogers Carl, Toward a Science of the Person, Journal of Humanistic Psychology 1963, Vol. 3, No. 2, s. 72–92. DOI: https://doi.org/10.1177/002216786300300208
- Schneider Kirk J., Bugental James F.T., and Pierson J. Fraser (eds.), The Handbook of Humanistic Psychology: Leading Edges in Theory, Research, and Practice, SAGE Publications, Thousand Oaks 2001.
- Skinner Burrhus, Poza wolnością i godnością, przeł. Waldemar Szelenberger, PIW, Warszawa 1978.
- Świeżyński Adam, Tajemnica i analogia we współczesnym mówieniu o Bogu, Seminare. Poszukiwania Naukowe 2014, t. 35, nr 1, s. 59–69. DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2014.1.04
- Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, t. 3, PWN, Warszawa 2003.
- Tomasz z Akwinu, Summa contra gentiles. Prawda wiary chrześcijańskiej w dyskusji z poganami, innowiercami i błądzącymi, t. 1, przeł. Zofia Włodek i Włodzimierz Zega, W Drodze, Poznań 2003.
- Whitehead Alfred North, Nauka i świat współczesny, przeł. Sławomir Magala, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1988.
- Zeidler Paweł, Postmodernizm w świetle filozofii nauki w: Zeidler-Janiszewska (red.), Postmodernizm…, s. 65–79.
- Zeidler-Janiszewska Anna (red.), Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturoznawczej, Instytut Kultury, Warszawa 1991.
- Ziemińska Renata, Historia sceptycyzmu. W poszukiwaniu spójności, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013.
- Zybertowicz Andrzej, Przemoc i poznanie. Studium z nie-klasycznej socjologii wiedzy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 1995.
- Życiński Józef, Teizm a filozofia analityczna, t. 1, Znak, Kraków 1985.