Opublikowane 21.05.2021 — zaktualizowane 24.02.2023
Wersje
- 24.02.2023 - (2)
- 21.05.2021 - (1)
Słowa kluczowe
- Rada ds. Edukacji Stanu Kansas,
- teoria ewolucj,
- kreacjonizm,
- program nauczania w zakresie lekcji przyrody
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Jak cytować
Abstrakt
Celem pracy jest przedstawienie i analiza wydarzeń z 1999 roku. Podczas rutynowego procesu aktualizowania stanowych szkolnych standardów nauczania w stanie Kansas (USA), grupa lokalnych aktywistów kreacjonistycznych (w większości kreacjoniści tzw. młodej Ziemi) podjęła udaną próbę wprowadzenia poprawek do dokumentu końcowego programu nauczania przyrody.
Dokument ten został przyjęty w głosowaniu Radę ds. Edukacji stanu Kansas w sierpniu 1999 roku. Wprowadzone z inspiracji kreacjonistów poprawki m.in. usuwały z programu nauczania przyrody zapisy mówiące o nadrzędnej i niepodważalnej roli neoDarwinowskiej teorii ewolucji i w ogóle ewolucjonizmu w nauce, w szczególności zaś w biologii, antropologii i geologii (oraz szerzej we wszystkich naukach zajmujących się pochodzeniem Wszechświata i człowieka).
Rozpętana po tym fakcie przez ewolucjonistów ogólnoamerykańska (a nawet i międzynarodowa) polityczna i medialna nagonka na stan Kansas, w której nie brakowało szyderstw i drwin, doprowadziła ostatecznie przy następnych wyborach stanowych do elekcji nowych członków Rady, którzy anulowali kontrowersyjne zapisy i przywrócili „proewolucjonistyczne", zgodne z obecnym stanem wiedzy i opinią większości naukowców zapisy.
We Wprowadzeniu przedstawiona została krótko historia „afery Kansas", ze zwróceniem szczególnej uwagi na istotne jej momenty, wprowadzając jednocześnie czytelnika w sedno zagadnienia.
Część główną pracy stanowią trzy rozdziały, których treścią jest analiza (przedstawienie wraz z komentarzem) zmienionych, dodanych bądź usuniętych zapisów w końcowym dokumencie programu nauczania przyrody dla szkół publicznych stanu Kansas w stosunku do proponowanego, „proewolucjonistycznego" projektu. Zadaniem komentarza jest przedstawienie argumentów stron oraz odpowiedź na pytanie, jak poszczególne zapisy należy traktować w kontekście filozoficznego sporu ewolucjonizm-kreacjonizm; czy wszystkie poprawki wprowadzono na korzyść kreacjonizmu lub niekorzyść ewolucjonizmu?
W Zakończeniu następuje zebranie wszystkich pojedynczych spostrzeżeń w ogólne wnioski oraz wypływające z nich dalekosiężne, niewidoczne być może „na pierwszy rzut oka", polityczne, społeczne i ekonomiczne konsekwencje, nadające „aferze Kansas" znacznie bardziej poważne znaczenie, niż mogłoby się zrazu wydawać.
Downloads
Bibliografia
- Ackerman Paul D., Williams Bob, Kansas Tornado. The 1999 Science Curriculum Standards Battle, Institute for Creation Research, 1999. "Tomasz Krause
- elfilozof@gmail.com
- Uniwesytet Zielonogóski" t. 1 144-223 CC BY-NC 4.0 czasopismo 2004
- Banerjee Neela, „Christian Conservatives Turn to Statehouses”, The New York Times, 13.12.2004r. CC BY-NC 4.0 czasopismo
- Beattie Robert M. Jr., „LETTER: The legal view. Rebuttal to 25 August 2000 Commentary „Evolution a theory and a religion”, The Pratt Tribune, 06.09.2000, http://www.pratttribune.com/archives/ (30.09.04) (kopia dostępna także pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/CMammoliti001.html#Beattie (30.09.04)). CC BY-NC 4.0 czasopismo
- Beckwith Francis J., Law, Darwinism, and Public Education: The Establishment Clause and the CHAllenge of Intelligent Design, Rowman & Littlefield Publishers, Inc., Lanham-Boulder-New York-Oxford 2003. CC BY-NC 4.0 czasopismo
- Beem Kate, „Evolution took center stage at another Kansas school board meeting Monday”, The Kansas City Star, 28.11.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/KBeem001.html (30.09.04)).
- Beem Kate, „New theory enters evolution debate”, The Kansas City Star, 12.01.2001 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/KBeem002.html (30.09.04)).
- Behe Michael J., „Biologiczne mechanizmy molekularne. Eksperymentalne poparcie dla wniosku o projekcie”, w: Kazimierz Jodkowski, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm-kreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 496- 511.
- Michael J. Behe, Darwin’s Black Box: The Biochemical CHAllenge to Evolution, The Free Press, New York 1996.
- Belluck Pam, „Evolution Foes Dealt a Defeat In Kansas Vote”, The New York Times, 03.08.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/PBelluck001.html (30.09.04)).
- Bylica Piotr, „Bóg luk a granice nauki”, referat na III Ogólnopolskim Forum Młodych Filozofów, Lublin 14-16 maja 2004, http://www.nauka-areligia.uz.zgora.pl/inne/pliki/download.php?file=16 (30.09.04).
- Bylica Piotr, „Testowalność teorii inteligentnego projektu”, Filozofia Nauki, 2003, Rok XI, Nr 2(42), s. 41-49, http://www.nauka-a-reli gia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=31.
- Coyne Jerry A., „More Crank Science”, Boston Review, February/March 1997, http://www.bostonreview.net/br22.1/Coyne.html (30.09.04) [tłum. pol.: http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=27].
- Doolittle Russell F., „A Delicate Balance”, Boston Review, February/ March 1997, http://www.bostonreview.net/br22.1/Doolittle.html (30.09.04) [tłum. pol.: http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=52].
- Easterbrook Gregg, „The New Fundamentalism”, The Wall Street Journal, 08.08.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/GEasterbrook001.html (30.09.04)).
- Futuyma Douglas J., „Miracles and Molecules”, Boston Review, February/ March 1997, http://www.bostonreview.net/br22.1/Futuyma.html (30.09.04) [tłum. pol.: http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=36].
- Gegenheimer Peter A., „Revision Markup of the Kansas State Board of Education’s Science Education Standards: Markup Version Comparison of Draft 5 of July 1999 (prepared by the external Standards Writing Committee) and the Approved Version of 11 August 1999 (prepared by the Board’s Standards Subcommittee)”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Standards/Compare5th-Aug1999.htm (30.09.04).
- Gish Duane T., Teaching Creation Science in Public Schools, Institute for Creation Research, El Cajon, California 1995.
- Hood Rich, „When a state is a target for ridicule”, The Kansas City Star, 19.11.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/RHood001.html (30.09.04)).
- Jodkowski Kazimierz, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm- kreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998.
- Jodkowski Kazimierz, „Naturalizm ewolucjonizmu a wiara religijna. Przypadek Darwina”, Przegląd Religioznawczy 1999, nr 1 (191), s. 17-34.
- Jodkowski Kazimierz, „Rozpoznawanie genezy: istota sporu ewolucjonizm-kreacjonizm”, Roczniki Filozoficzne 2002, t. 50, z. 3, s.187-198.
- Johnson Phillip E., „Głośna „herezja” w świątyni Darwina”, w: Kazimierz JODKOWSKI, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizmkreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 473-481.
- Johnson Phillip E., „Reguły rozumowania Darwinizmu”, w: Kazimierz JODKOWSKI, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm-kreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 460-472.
- Keating Peter, „God and Man in Oz”, George Magazine, October 2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/PKeating001.html (30.09.04)).
- Kenyon Dean H., „Kreacjonistyczne ujęcie pochodzenia życia”, w: Kazimierz JODKOWSKI, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizmkreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 482-495.
- Kibbler Anne, „Teaching Critical thinking: Evolution in the Classroom”, Indiana Alumni Magazine, 10.01.2001, http://www.indiana.edu/~alumni/magtalk/jan-feb01/evolution.html (30.09.04).
- Krebs Jack, „Analysis of the Kansas Science Standards Adopted in August: Sources of the Additions Made to the Science Committee’s 5th Draft Showing Material taken from the Abrams / Willis Draft 8A”, http:// www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Standards/CompareA8-Aug1999.html (30.09.04).
- Krebs Jack, „The New Science In Kansas Schools Position Paper By Jack Krebs, Kansas Citizens For Science, Science Standards in Kansas: The Real Issues”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Fliers_articles/krebsposition.html (30.09.04).
- Krebs Jack, „The Science Standards Issue in Kansas”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Fliers_articles/Standartsissue.html (30.09.04).
- Lee Floyd, „Evolution criticized as lacking evidence”, The Topeka Capital Journal, 16.07.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/FLee001.html (30.09.04)).
- Milburn John, „Evolution Debate Lingers Just Beyond the Spotlight in Kansas”, 17.02.2001 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/JMilburn002.html (30.09.04)).
- Milburn John, „Kansas Close to Approving Evolution in Schools”, 10.01.2001 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/JMilburn001.html (30.09.04)).
- Miller Kenneth R., „Answering the Biochemical Argument from Design”, http://www.Millerandlevine.com/km/evol/design1/article.html (30.09.04).
- Orr H. Allen, „Darwin v. Intelligent Design (Again)”, Boston Review, December 1996 / January 1997, http://www.bostonreview.net/br21.6/Orr.html (30.09.04) [tłum.pol.: http://www.nauka-a-religia.uz.zgora.pl/index.php?action=tekst&id=46].
- Pearcey Nancy, „Ewolucjonizm po Darwinie”, w: Kazimierz Jodkowski, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizm-kreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 431-446.
- Pearcey Nancy, „Scopes in reverse”, Washington Times, 24.07.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/NPearcey002.html (30.09.04)).
- Pearcey Nancy, „We’re Not in Kansas Anymore. Why secular scientists and media can’t admit that Darwinism might be wrong”, Christianity Today Magazine, 22.05.2000 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/NPearcey001.html (30.09.04)).
- Pearcey Nancy, „Wpływ ewolucjonizmu na filozofię i etykę”, w: Kazimierz JODKOWSKI, Metodologiczne aspekty kontrowersji ewolucjonizmkreacjonizm, Realizm Racjonalność Relatywizm t.35, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998, s. 447-459.
- Poindexter Brian, „Local control and a whole lot more”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Fliers_articles/Localcontroland%20more.pdf (30.09.04).
- Poindexter Brian, „This Is Not Science”, http://Welcome.To/KansasScienceStandards (30.09.04).
- Poole Michael, Nauka a wiara, Oficyna Wydawnicza „Vocatio”, Warszawa 1993.
- Remine Walter, The Biotic Message. Evolution versus Message Theory, St. Paul Science, Saint Paul, Minnesota 1993.
- Sederstorm Jill, „Don’t ignore evolution issue, crowd told at KU”, The Kansas City Star, 29.09.2004, http://www.kansascity.com/mld/kansascity/news/9785642.htm (30.09.04).
- Willis Tom, „Evolution is religion” (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/TWillis001.html (30.09.04)).
- „Evolution-creation debate grows louder with Kansas controversy”, CNN, http://edition.cnn.com/2000/US/03/08/creationism.vs.evolution/ (30.09.04).
- „Failed experiment”, The Topeka Capital Journal, 15.01.2001 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/Topeka001.html (30.09.04)).
- „Kansas Citizens for Science UPDATE, Thursday, December 2, 1999”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Updates.1999-2000/1999.12.2.html (30.09.04).
- „Kansas Science Education Standards, Fifth Working Draft, July 1999”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Standards/1999-draft5.html (30.09.04).
- „Kansas Science Education Standards Working Draft CDC/A8, June 26, 1999”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Standards/WillisA8.html (30.09.04).
- „Kansas Science Education Standards Working Draft Trial 4A, April 24, 1999”, http://www.kcfs.org/KsSciSt1999-2001/Standards/Willis4A.html (30.09.04).
- „Kansas votes to restore evolution in school standards”, CNN, http://edition.cnn.com/2001/US/02/14/kansas.evolution.01/index.html (30.09.04).
- „Pratt likely to review biology standards”, The Topeka Capital Journal, 17.02.2001 (kopia dostępna pod adresem: http://www.Jodkowski.pl/ka/Topeka002.html (30.09.04)).